První závodní úspěchy
Za rychlé získání popularity vděčil Saab kromě kvality vozu taky jeho úspěchem v automobilových soutěžích. Prvního vítěztví dosáhl továrně připravený soutěžní Saab 92 s posádkou K.G. Svedberg - R. Mellde v Ostergotland Rally v prosinci 1949. Na ně navázal úspěšný start dvou vozů pilotovaných posádkami Svedberg - Mellde a Greta Mollander - Margaretha von Essen v Rally Monte Carlo 1850. Zkušená Norka, startující v RMC již podesáté, dojela celkově na 55. místě a vyhrála dámský pohár, Svedberg s Melldem skončili o 3 místa za ní. Sotva měsíc staré Saaby 92, upravené na výkon 35 koní, měly v kabině navíc jen stopky a lampičku na čtení mapy. Jejich Posádky musely často čistit sníh a led z příliš uzavřených podběhů kol a námrazu na difusoru karburátoru. Prvním velkým úspěchem bylo vítěztví posádky Mellde - Carlquist v hlavní domácí rally, 500 mil dlouhhé Rikspokalen Rally ( o Říšský pohár ), která se jela 18. listopadu 1950 v těžkých zimákách, na gumách bez hrotů a se zákazem jakéhokoliv servisu.

Největší sportovní úspěchy jsou ovšem spojeny se jménem švédského obra, 190 cm vysokého a 45 kg vážícího Erica Carlssona ;-)). Jeho jméno se ve spojení s motoristickým sprotem poprvé objevuje v roce 1952, to se ovšem držel řídítek motocyklu. Jeho první automobilové rally strávil ve Volvu 444 a jeho hlavním úkolem bylo sedět vzadu a zatěžovat zadní nápravu ;-).
Prodal motocykl koupil si ojetý Saab 92, který si sám upravil pro soutěže a přesedl za volant. Poprvé vyhrál Švédskou rally 1954 se spolujezdcem Gustavem Sperrem a o rok později vyhrál již zmíněný Říšský pohár.
Od 15.3. 1956 se Erik stal zaměstnancem automobilky Saab a brzy i jezdcem právě vzniklého závodního týmu, kde získal přezdívku Erik na střeše - Erik pa taket. Jejím původcem byl jezdec Hammarlund ( pozn. to zní jako Hammond, huh ) kterého se někdo ptal "Kde je Eric" a on odpověděl "Myslíte Erica na střeše ?" - Erik na střeše byla totiž populární postavička ze švédských pohádek. Kolostřešní kreace Erika jsou ostatně pověstné až do dnešní doby. Jeho Saab, po hrůzostrašně vapadající havárce a následném otočení zpět na kola, byl většinou schopen pokračovat dál k cíly a dokonce i zvítězit. Záhy se Erik stal legendou světového rallysportu a s malým saabem postupně vyhrál všechny světové soutěže s vyjímkou Rally Safari.

Napsal: SobikSaabik
Foto: Archiv Autora
•<• •Předchozí• | •Další• •>• |
---|